Algemene informatie
 

Eigen kenteken aanhangwagen nu verplicht

Aanhangwagens en opleggers met een totaal gewicht van meer dan 750 kg moeten een eigen kenteken voeren. Zonder dat kenteken mag de aanhangwagen niet op de openbare weg worden gebruikt. Parkeren is ook gebruiken; dit mag dus evenmin.

Om een kentekenbewijs te krijgen, moet de aanhangwagen door de RDW worden gekeurd. De keuring bestaat uit een aantal technische en administratieve controles. Gecontroleerd wordt of de aanhangwagen technisch in orde is, of deze aan de toelatingseisen voldoet en of deze niet als gestolen geregistreerd staat.

Aanhangwagens en opleggers die nog niet toegelaten zijn op de Nederlandse weg, moeten aan een aantal voorwaarden voldoen om te worden toegelaten. Deze voorwaarden gelden voor aanhangwagens die al op de Nederlandse weg rijden zonder een geldig kenteken, maar ook voor aanhangwagens of opleggers die in het buitenland gekocht zijn. Is de aanhangwagen goedgekeurd, dan ontvangt de aanvrager het kentekenbewijs.

Een keuring regelt u via de klantenservice van de RDW, telefoon (0900) 0739. Vóór de keuring krijgt u een formulier opgestuurd waarin wordt gevraagd naar enkele aanvullende gegevens. Aan de hand hiervan bepaalt de RDW welke soort keuring moet worden verricht.

Nadat het formulier bij de RDW is behandeld, ontvangt de aanvrager ook een brief waarin het vervolgprocédé uitgelegd staat. De kosten van een keuring zijn afhankelijk van het soort keuring. Houd er rekening mee dat er enige tijd kan zitten tussen de aanvraag en de uitvoering van de keuring. De wachttijd verschilt per keuringsstation.

Aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg krijgen geen eigen kenteken. Op deze aanhangwagens moet een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto zijn aangebracht.

Veel voorkomende oorzaken waarom lampjes op de caravan/aanhanger het niet doen

De contactdoos/stekker bij de trekhaak bevat (na enige tijd niet gebruikt te zijn) meestal een aanslag. Beetje schuren van de pinnen en holle contacten helpt enorm.

Pinnen/holle contacten van de contactdoos/stekker bij de trekhaak maken domweg geen contact. Komt omdat de pinnen eigenlijk 4 dicht bijelkaar staande pinnen zijn die tezamen eruitzien als een enkele pin. Pak een schroevendraaier en duw die ertussen zodat de 4 een beetje verder uit elkaar gaan staan. Niet te ver duwen overigens, maar je merkt dat snel genoeg...je krijgt die stekker er dan niet in.

Lampje is gewoon weg stuk. Maar meestal is het de stekker.

De vorige eigenaar heeft zitten prutsen aan de contacten en nu zitten de draadjes in de verkeerde volgorde aangesloten. Zie schema hieronder.

Het is de aard-kabel. Het probeem bleek uiteindelijk de aardkabel in de auto te zijn. Een plastic aftapklem op een bestaande aarddraad was de boosdoener.
In zo´n klem zit een mesje wat in de bestaande draad wordt geperst tot ongeveer halverwege de dikte van de draad. Op het snijvlak was door corrosie een slecht geleidende laag ontstaan waardoor alleen bij grotere electrische stromen (dus niet zo´n kleine meetstroompje, maar een echte stroom voor een lamp) de aarde-functie verloren ging (te veel electrische weerstand). Gevolg...alle lampjes gaan door elkaar branden.
Oplossing: Kabel vervangen en op andere plaats de aarde aftappen van een bestaande aarde kabel. Eenmaal de oorzaak gevonden was het maar 10 minuten werk.

Mistachterlicht

Het mistachterlicht is per 1 juli 2006 verplicht op bijna alle aanhangwagens (uitgezonderd aanhangwagens TMM > 750 kg die vòòr 1 januari 1998 op de weg gekomen zijn).
De mistachterlichtverplichting en het feit dat moderne caravans uitgerust zijn met een koelkast en vele ook met een accu, is de oorzaak dat de het 7-polige systeem voor caravans niet meer voldoet. Voor ´gewone´ aanhangwagens (en fietsdragers, daar hoeft geen mistachterlicht op) biedt de 7pool voldoende mogelijkheden, omdat pool 2 toegewezen is aan het mistachtelicht.